WITAMINA D – witamina szczególna i wyjątkowa

Witamina D3

Witamina D3

Witamina D jest na swój sposób szczególna i wyjątkowa. Dlaczego?

Witaminy to związki chemiczne, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i których organizm nie potrafi sam wytworzyć, tylko musimy je dostarczać z pożywieniem. Witamina D jako jedna z nielicznych witamin wyłamuje się z tej definicji, ponieważ na drodze prostej reakcji chemicznej powstaje w  skórze pod wpływem promieniowania UV. Oczywiście znaczenie ma to, w jakim stopniu promieniowanie słoneczne dociera do powierzchni skóry, a to z kolei zależy od wielu czynników. Ważną rolę odgrywają tutaj czynniki środowiskowe takie jak: szerokość geograficzna, pora roku oraz warunki atmosferyczne. W naszej szerokości geograficznej synteza witaminy D w skórze możliwa jest  mniej więcej od maja do września. Ciekawostką jest fakt, iż skórna synteza witaminy D u osób z ciemną karnacją jest znacząco wolniejsza niż u osób z jasną karnacją. Istotną rolę odgrywa bowiem poziom melaniny czyli pigmentu w skórze. Warto podkreślić, że intensywność syntezy witaminy D w skórze ulega redukcji wraz z wiekiem, a więc seniorzy są szczególnie narażeni na jej niedobór.

Rola witaminy D:

wpływa na prawidłowy stan kości i zębów poprzez regulację gospodarki wapniowofosforanowej organizmu (wpływ na absorpcję wapnia i fosforu przez układ pokarmowy oraz ich wykorzystanie w budowie kości); uczestniczy w procesie mineralizacji kości i zębów. Dlatego główne objawy niedoboru witaminy D objawiają się krzywicą u dzieci oraz osteomalacją (rozmiękaniem) kości.
bierze udział w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania nerwów i mięśni; regeneruje ona komórki nerwowe, a także zwiększa masę mięśniową. Wpływ witaminy D na układ nerwowy i fakt, że liczne dla niej receptory stwierdzono w mózgu oraz w obszarach centralnego i obwodowego układu nerwowego , spowodował, że dziś postuluje się o roli witaminy D w zapobieganiu demencji  starczej, chorobie Alzheimera.
wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Jej niedobór pośrednio moze zwiększać ryzyko rozwoju nadciśnienia.
ostatnio podkreśla się bardzo rolę witaminy D w profilaktyce i walce z chorobami nowotworowymi. Z czego ona wynika? Po pierwsze z hamowania namnażania komórek i stymulowania apoptezji (śmierci) komórek nowotworowych. Receptory przez które działa witamina D stwierdzono w komórkach nowotworowych piersi, jelita grubego, jajnika. Dziś wiadomo, że poziom witaminy D koreluje z podatnością na choroby nowotworowe, oraz że ekspozycja na promieniowanie UVB (synteza witaminy D) zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów.
pochodne witaminy D stosuje się w miejscowym leczeniu łuszczycy, właśnie ze względu na hamowanie podziałów komórkowych.
wzmacnia układ immunologiczny (reguluje produkcję białek zwalczających wirusy, bakterie, grzyby)
ma wpływ na wydzielanie leptyny, która uczestniczy w regulowaniu ośrodka głodu i sytości. Osoby otyłe, z nadwagą mają na ogół obniżony poziom witaminy D, ponieważ jest ona magazynowana w nadmiernie rozbudowanej tkance tłuszczowej i organizm nie potrafi jej wykorzystać.
poprawia samopoczucie u osób cierpiących na depresję.
Pomimo, tak wielokierunkowego wpływu na nasz organizm, w polskim społeczeństwie niedobór witaminy D jest bardzo powszechny. Zazwyczaj dlatego, że skórna jej synteza jest niewielka. A w diecie? Główne źródła witaminy D to mięso ryb np: łosoś, tuńczyk, makrela, śledź; żółtka jaj oraz wątroba. Nie są to raczej produkty spożywane w dużych ilościach.
Dlatego ważne jest, aby wzbogacić naszą dietę w produkty bogate w witaminę D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym lub sięgnąć po gotowy specyfik z apteki.
Polecamy jednak przy suplementacji zachować zdrowy rozsadek, bo witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i można ją przedawkować, rzadko ale można.

Zalecane dawki witaminy D

  • Wiek: Poniżej 5 lat  35mg/0.5 kg /dziennie
  • 5-10 lat 2.500 IU
  • Dorośli 5 000 IU
  • kobiety w ciąży 5 000 IU

Uwaga: Są to ogólne wskazówki – jedyną wiarygodną metodą jest zrobienie testu.
Idealny poziom 25 OH D powinien być ok. 60ng/ml.
Fakty wyglądają tak, że zalecana suplementacja witaminy D z 1997 roku (w Polsce obowiązuje nadal) to:

Suplementacja  Witamina D3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przy czym najwyższa bezpieczna dzienna dawka została określona jako 2000 IU.

 

30 listopada 2010 The Institute of Medicine (IOM) podał nowe zalecenia:
• noworodki, niemowlęta 0-12 miesięcy 0 IU
• 1-18 lat – 600 IU
• 19-50 lat – 600 IU
• 51-70 lat – 600 IU
• Po 70 roku życia – 800 IU
• Kobiety ciężarne w wieku 14-50lat – 600 IU
Najwyższa bezpieczna dzienna dawka została podniesiona do 4000 IU.

Comments are closed.